Jeugdhulp

De Vlier praktijk biedt ook individuele begeleiding en praktische ondersteuning aan jongeren in de leeftijd van 12 tot 18 jaar, en hun ouders, 

Als jongere, vooral in de pubertijd, wil je zoveel mogelijk de zeggenschap krijgen en behouden over je eigen leven. Met een diagnose autisme of AD(H)D loop je tegen vraagstukken aan zoals: ik voel me vaak niet begrepen, ik weet niet hoe ik moet reageren naar anderen en ik voel zoveel druk van mijn omgeving, en, hoe kan ik hier beter mee om leren gaan? Daarnaast heb je ook praktische vragen zoals: hoe kan ik het beste plannen, zodat ik toch tijd heb voor school, maar ook lekker kan ontspannen?

Jouw positie op school en binnen jouw sociale leven bepalen wie je bent, hoe je jezelf ziet en waar je je nog kunt en wilt ontwikkelen. 

Binnen mijn begeleiding werk je aan het beantwoorden van jouw vragen en daarmee aan het vergroten van je eigen zeggenschap. Dit gebeurt in de vorm van persoonlijke, ondersteunende begeleiding of praktische ondersteuning in de individuele (thuis) situatie. Want ook jouw ouders, broertjes, zusjes en anderen uit je omgeving willen graag weten hoe ze je daarbij het beste kunnen helpen. 

Aanpak

Tijdens de begeleiding worden verschillende vaardigheden geoefend en verder eigen gemaakt. Er wordt hierbij ruim aandacht besteed aan het uitbreiden van de vaardigheden naar alle situaties. Hiermee wordt bedoeld dat je een nieuwe vaardigheid niet alleen tijdens de begeleiding beheerst, maar ook in de thuissituatie, op school en daarbuiten. Het vergroten van de zelfstandigheid staat voorop. We trainen o.a. vaardigheden zoals plannen en organiseren, vergroten van het tijdsbesef, taakaanpak aanleren en oefenen, vergroten van de zelfredzaamheid, ontlasting van de thuissituatie, sociale vaardigheden en vergroten van de weerbaarheid.

Jouw eigen hulpvraag, behoeften en kunnen bepalen waar we aan gaan werken. Jij staat dus centraal. Ik ondersteun, stimuleer en motiveer jou alleen maar om tot meer inzicht te komen van jouw eigen kunnen en handelen. Vanuit jouw eigen praktijksituatie wordt gezocht naar waar je ondersteuning nodig hebt op het gebied van o.a. :

- School
- Vrijetijdsbesteding
- Sociale contacten
- Planning en structuur in het dagelijks leven
- Psycho-educatie

Aanpak

Tijdens een openingsgesprek maken we kennis, kijken we of er een 'klik' is en maken we jouw hulpvraag helder. Hierna plannen we een telefonische afspraak om af te stemmen of en wanneer de begeleiding zal starten.

Bij aanvang van de begeleiding stel ik een begeleidingsplan op. 

Daarin staan:

- Beschrijving van jouw uitgangssituatie;
- Ondersteuningsvraag en doelen;
- Regelmaat en duur van afspraken;
- Evaluatie-momenten.

Het traject kan bestaan uit lichte, tijdelijke interventies tot hoog complexe, intensieve trajecten.


Share by: